JUS PASITINKA ATSINAUJINUSI PANELĖ
Ypatingos studijos

Ypatingos studijos, kurios suteiks laisvę bei didesnes galimybes siekti karjeros užsienyje

Lietuvoje yra daugiau kaip 21 tūkst. kilometrų valstybinės reikšmės kelių, kuriuose kasdien zuja ne tik lengvieji automobiliai, bet ir sunkvežimiai su maisto prekėmis, degalais, gyvuliais, įvairiomis žaliavomis.

Tarptautinės teisės ir verslo aukštosios mokyklos (TTVAM) Logistikos vadybos katedros vedėjas dr. Rolandas Vitkūnas sako, kad daugiau nei pusė krovinių Lietuvoje gabenama sausumos keliais, o už jų kelionių planavimo, koordinavimo ir pristatymo darbus atsakingi logistikos specialistai. Įdomu, kokia specialybė slepiasi po šiuo tarptautiniu žodžiu? Norėtum pradėti dirbti dar nebaigusi mokslų? Tai gali būti tavo šansas.

SUVALDYTI SRAUTUS

Ne kiekvienam dvyliktokui gali būti aišku, kas yra logistika ir ekspedijavimas. Kokia tai studijų programa?

Prieš dešimtmetį ji vadinta transporto vadyba. Dabar visos kolegijos panašias studijų programas jau turi, tačiau TTVAM buvo pirmoji, kuri šią studijų programą sukūrė. Transporto vadyba apėmė tik su transportu susijusius modelius, o logistiką apima medžiagų tiekimo, gamybos, sandėliavimo ir pagamintos produkcijos pristatymo sritis. VGTU neseniai atsirado verslo logistikos studijų kryptis, kai žiūrima į tą patį procesą iš verslo pusės. O mes studijų metu į logistiką žvelgiame iš transporto, pervežėjo perspektyvos. Susitelkiame ne į produkto gamybą, o į jo ekspedijavimą. Tai tokia ekspedicijų organizavimo paslauga, kurią teikia ekspedijavimo, kitaip tariant, logistikos bendrovės. Ekspeditoriams tenka sudarinėti maršrutus, ieškoti vežėjų, įforminti dokumentus (tarpininkauti muitinėse, tvarkyti draudimus) ir stebėti krovinio vietą realiu laiku. Ekspedijavimo paslaugų teikėjai patys gali neturėti nė vieno vilkiko, bet sėdėdami biure rūpintis krovinių pervežimais visoje Europoje.

Rolandas Vitkūnas
Rolandas Vitkūnas
DELFI

Ar Lietuvos geografija patogi tarptautiniams kroviniams vežti ir su jais dirbti?

Dėl geopolitinės situacijos per Baltarusiją transportavimas iš Vakarų į Rytus yra sunkus. Dėl to dauguma sausumos kelių eina per Lietuvą arba jūros keliu per Latviją. Jei pasitaiko šalta žiema, Rygos uostas užšąla, o mūsų lieka funkcionuoti, tad jūrų kelias žiemai tokiu atveju taip pat perkeliamas į Lietuvą.

Kalbant apie transportavimą, yra trijų pagrindinių krypčių įmonės. Pirmiausia tai įmonės, kurios turi savo transporto priemones ir prižiūri samdomus vairuotojus. Kitų įmonių specializacija – sandėliai; Lietuvoje visai neseniai atidaryti ilgai laukti viešieji logistikos centrai, į kuriuos atvežamos prekės iš Vakarų, perskirstomos ir išsiunčiamos į Šiaurę arba į Rytus. O trečio tipo įmonės teikia tik koordinavimo paslaugas ir savo transporto neturi. Visų trijų tipų įmonėse daugiausia dirba logistikos specialistai ir ekspeditoriai.

KELIU, VANDENIU AR ORU?

Kroviniai pasaulyje keliauja ne tik keliais, bet ir oru, vandeniu. Kaip sprendžiama, kokį būdą pasirinkti geriausia?

Transporto politikoje kalbama, jog reikia naudoti kombinuotą, multimodalų transportą. Multimodalumas reiškia tai, kad vežant krovinį nebūtina iš taško A į tašką B jo gabenti vienos rūšies transportu. Kiekvienos rūšies – vandens, oro, geležinkelių ar kelių – transportas turi savo privalumų ir trūkumų, tad juos įvertinus reikėtų rinktis kombinuotai. Greičiausias yra oro transportas, bet jis labiausiai kenkia aplinkai. Lėtesnis – kelių, toliau – geležinkeliai ir laivai. Tačiau Europos Sąjunga vis daugiau kalba apie ekologiškumą ir ragina pervežimus labiau organizuoti ne keliais, o geležinkeliais ir vandeniu, mat kuo lėtesnis transportas, tuo mažiau kenkia aplinkai. Pas mus vandens transportas nėra taip gerai išvystytas, tad apie 60 proc. krovinių gabenama keliais, mažiau – traukiniais ir lėktuvais.

Kokių užsienio kalbų prireikia dirbant logistikos srityje?

Dauguma įmonių Lietuvoje dirba su Vakarais, tad reiktų mokėti vokiečių arba anglų kalbą. Žinoma, nemažai įmonių dirba ir su Rusija, Baltarusija, Kazachstanu ar kitomis Rytų šalimis, tokiu atveju neapsieisite be rusų kalbos. Studijų metų mokoma tik specialybės studijų kalbos, tad studentai dažnai savarankiškai lanko rusų, vokiečių, italų kalbos kursus. Turime atvejų, kai „kalbininkai“ persikvalifikuoja ir tampa logistikos bei transporto specialistais, nes moka skandinavų, pietų Europos kalbų.

PRAKTIKA DARBE

Ar logistikos studentai mokydamiesi turi galimybę pasipraktikuoti?

Pirmoji praktika numatyta antro kurso pabaigoje. Gegužės pradžioje baigiasi teorinis paskaitų kursas ir prasideda šešias savaites trunkantys praktiniai užsiėmimai. Paskutiniame kurse studentai mokosi individualiai pasirinktą specialybės kursą, o pavasarį išeina į antrąją, baigiamąją, praktiką, trunkančią net keturiolika savaičių. Praktikos metu studentai rašo baigiamąjį darbą. Atlikę praktiką dauguma studentų lieka dirbti tose įmonėse, turi pusę arba visą etatą, mat išsilavinusių logistikos specialistų Lietuvoje labai trūksta.

Rolandas Vitkūnas
Rolandas Vitkūnas
DELFI

Studijuojant TTVAM galima gauti ne tik diplomą, bet ir įgyti papildomų kvalifikacijų. Kokios jos?

Išlaikius papildomus egzaminus galima gauti Tarptautinės ekspeditorių asociacijų federacijos (FIATA) ekspeditoriaus sertifikatą, liudijantį apie tarptautinius standartus atitinkančius gebėjimus. FIATA yra didžiausia pasaulyje organizacija, veikianti transporto srityje, jungianti daugiau nei 40 tūkst. įmonių. Didžioji dalis studijų programos dera su FIATA mokymo programa, taigi TTVAM absolventams gauti tarptautinį sertifikatą tampa lengviau. Be to, studijuodami šią specialybę nuo II kurso studentai turi galimybę laikyti papildomus egzaminus ir įgyti SPACE Europos verslo kompetencijų diplomą SPACE – EURO-BUSINESS. Diplomas patvirtina, kad studentas turi tarptautinius standartus atitinkančius gebėjimus verslo ir vadybos srityje. Su šiais diplomais siekti karjeros užsienio valstybėse žymiai lengviau.

TTVAM yra palanki daug keliaujantiems ir užsienyje dirbantiems studentams. Kokiu būdu jie gali mokytis jūsų aukštojoje mokykloje?

Jei studentas išvykęs, nuotolinės studijos vyksta virtualioje mokymosi aplinkoje – čia yra mokomoji medžiaga, atliekamos užduotys, galima interaktyviai bendrauti su bendramoksliais ir dėstytojais. Studijuojant nuotoliniu ar iš dalies nuotoliniu būdu studijų programos apimtis, turinys, reikalavimai studijuojančiajam niekuo nesiskiria nuo kitų studijų programų ir gaunamos tokios pačios kompetencijos, kaip ir mokantis tradiciškai. Taigi tai – puiki išeitis daug keliaujantiems darbo reikalais ar nusprendusiems keletą mėnesių padirbėti užsienyje.

PAS MUS TAIP PAT GALITE STUDIJUOTI:

Automobilių verslo vadybą

Turizmą

Verslo vadybą

Finansus

Turizmo ir viešbučių verslą

Rinkodarą ir medijų meną

Reklamą

Kosmetologiją

Prodiusavimą

Prodiusavimą

Mano išsaugoti straipsniai