Rupertas Murdochas: „MySpace.com“ – tik vienas iš nedidelių bizniukų

„Pasaulis keičiasi labai greitai. Dideli daugiau nebeturi galios prieš mažuosius. Dabar greitesnis nugali lėtesnįjį“. Tai Ruperto Murdocho žodžiai. Žmogaus, kuris valdo didžiulę tarptautinę žiniasklaidos imperiją, pavaldžią tik jam.

„Negali sukurti stiprios įmonės, jei joje yra daugybė komitetų, o valdyba negali žengti nei vieno žingsnio be intervencijų iš šalies. Reikia mokėti daryti sprendimus savo galva“.

Tai yra tiesa, kurios Murdochas išmoko dar jaunystėje, kuomet iš tėvo paliktų trupinių sukūrė pagarbos vertą korporaciją, žinomą visame pasaulyje. Tad jei jūs esate žiniasklaidos magnatas ir Rupertas Murdochas jūsų dar nenupirko, vadinasi esate įrašytas į planą B. Planą A milijardierius žada baigti įgyvendinti ateinantį pavasarį…

Švaistė tėvo pinigus į kairę ir dešinę

Septyniasdešimt šešerių metų vyriškis Lietuvoje būtų vadinamas tėvuku, į kurio „protingus“ postringavimus niekas nekreiptų dėmesio. Vaikai dar prieš penkiolika metų būtų išsidalinę bei praleidę pro gerkles tėvo palikimą ir šiuo metu jis trūnytų senelių prieglaudoje Dievo pamirštame užkampyje.



Bet pakalbėkime apie Rupertą Murdochą, žiniasklaidos pasaulio banginį, kuris, būdamas šešiasdešimt aštuonerių, vedė keturiasdešimt metų jaunesnę moterį, o septyniasdešimt dvejų susilaukė dukrytės Chloe.



Seras Keithas Murdochas buvo žinomas kelių Australijos laikraščių savininkas. Turėdamas pakankamai pinigų, jis išsiuntė savo sūnų studijuoti į Angliją. Ponaitis Rupertas, baigęs Oxfordo universitetą Didžiojoje Britanijoje, grįžo į gimtąją Adelaidę Australijoje, kur tėvas jam buvo numatęs darbą savo įmonėje.



Dar studijų laikais jaunuoliui teko rašyti straipsnius į kelis studentiškus leidinius, tad manyta, jog jis įgavo darbui žiniasklaidoje reikalingos patirties. Tačiau Rupertas neparodė tinkamo dėmesio tėvo norams, ir, amžininkų teigimų, tiesiog leisdavo pinigus lošdamas bei visaip kaip kitaip juos „naikindamas“.

Stebuklingai „atėjo į protą“

Tačiau būsimasis milijonierius įvertino tėvo palikimą tik po to, kai šiam mirus 1952 – siais, didžiąją akcijų dalį teko parduoti, kad padengtų įsiskolinimus kreditoriams. Murdochų šeimai liko tik namas, ferma ir „News Limited“ kartu su dukterinėmis įmonėmis.



Norom nenorom jam teko sėstis už kompanijos vairo ir tuomet įvyko stebuklas – jau po metų Rupertas trykšte tryško entuziazmu dalyvauti laikraščio „The Adelaide News“ leidyboje. Jis taip užsidegė noru „įsukti“ šeimos verslą, kad net jam pavaldūs darbuotojai ėmė semtis jėgų iš šio neišsenkančio energijos šaltinio.



Dar po metų, sukaupęs šiokį tokį pradinį kapitalą, jis įsigijo sunykusį Perto laikraštį „Sunday Newspaper“. Ir jį atgaivino. Tai buvo tik pradžia.

Politiku tapti nesiekė

1956 m. Ruperto Murdocho „News Corporation“ paleido į pasaulį „TV Week“ – pirmąjį savaitinį Australijos televizijos žurnalą, sulaukusį didelio pasisekimo tarp skaitytojų. Ir daugiau leidėjas nei akimirkai nesustojo.



Augant valdomų žiniasklaidos „struktūrinių vienetų“ skaičiui, augo ir apetitas. Jis supirko turbūt visus Australijos laikraščius ir žurnalus, kuriuos tik sugebėjo ir tuomet sukūrė „The Australian“ – pirmąjį gimtojo žemyno nacionalinį laikraštį.



Tai leido jam, kaip savininkui, pakelti savo reputacijos kartelę dar aukščiau, kas pamažu didino ir jo politinę vertę. Nors visą gyvenimą Murdochas buvo tik „News Corporation“ savininkas bei leidėjas, tačiau dar pačioje pradžioje jis suprato, jog tikrasis tikslas yra valdžia.



Jis niekada nesiveržė tapti politiku, vien tik dėl to, jog milijonieriui patiko darbas, kurį jis darė. Bet jis suvokė, jog žiniasklaida yra labai galingas ginklas, bendraujant su valdžios struktūromis. Ypač tuomet, kai norisi plėsti savo veiklą tarptautiniu mastu.

Užsienio rinkų užkariautojas

Sukaupęs dar daugiau kapitalo ir įgijęs patikimo skolininko vardą, 1970 m. Murdochas nusipirko „The News of the World“ – populiariausią Didžiosios Britanijos laikraštį. Pastarojo tiražas visame pasaulyje tuo metu siekė šešis milijonus vienetų. Tačiau tai buvo pats rizikingiausias pirkinys milijardieriaus gyvenime.

Tam, kad įsigytų šį leidinį, jis užstatė visą savo turtą, visas akcijas, kurių dėka valdė didžiąją dalį rašytinės žiniasklaidos Australijoje. Bet jis neapsiriko ir pirkinys atsipirko su kaupu. Tai buvo pirmasis žingsnis į Didžiąją Britaniją. Netrukus žiniasklaidos gigantas pajudėjo link Jungtinių Valstijų, kur įsitvirtinęs ėmėsi Azijos.

„MySpace.com“ savininkas



„News Corporation“ tai nėra vien tik bulvariniai skaitalai. Nors dauguma jo laikraščių yra būtent tokio pobūdžio, tačiau Rupertas Murdochas valdo 175 leidinius, tokius kaip „News of the World“, „The Sun“, „The Sunday Times“, „The New York Post“ bei „The Australian“.



Taip pat jam priklauso JAV „Fox“ televizija, „Star TV“ Azijoje, bei dalis „Direct TV“ (vieno didžiausių kabelinių tinklų JAV) akcijų, kurias jis „gavo“ už 6 milijardus JAV dolerių 2003 m.

Taip pat milijardieriaus korporacijai priklauso „Twentieth Century Fox“ kino gamybos kompanija. Na, ir kad nebūtų per mažai, R. Murdochas nusprendė atsiriekti ir kąsnį intėrneto: vienas paskutiniųjų pirkinių, įsigytų palyginus už niekingus 580 milijonų JAV dolerių – „Intermix Media Inc.“ kompanija, kuriai priklauso „MySpace.com“ portalas internete.

Ponas Rupertas net nusipirko Turkijos televizijos kanalą „TGRT“, kuris prieš tai buvo konfiskuotas valstybės iš buvusiųjų šeimininkų. Kalbama, kad norėdamas išvengti mokesčių, taikomų užsieniečiams, jis net tapo Turkijos piliečiu. Kaip ir prieš daugelį metų dėl tos pačios priežasties jis priėmė JAV pilietybę.



Taikosi į neatvertą pinigų maišą



Nuo pat pirmųjų savo, kaip verslininko dienų, Murdochas ėmė taikyti agresyvią ekspansijos politiką. Kai tik kalba pasisuka apie pinigus, apie jo pinigus, Rupertui tuoj pat sukyla apetitas ir jis tampa aklas viskam, išskyrus naująjį tikslą.

Tuomet jis gali padaryti bet ką, kad tik gautų kompaniją, kurią yra nusižiūrėjęs. Jis imasi pačių niekšingiausių bei nemaloniausių priemonių, kurios palaužia konkurento valią. Jis nustekena savo varžovą, į kurį yra nusitaikęs, iki tokio lygio, kad tas nė nesipriešindamas atiduoda savo verslą į drebančias iš nerimo rankas.



Bet Murdochas niekuomet neskuba. Jis žino, jog viskam reikia kantrybės, juk visa jo imperija įkurta ne per vieną dieną. Jis sistemingai eina į priekį, apžiodamas vis daugiau ir daugiau žiniasklaidos struktūrų.



Prieš kelius mėnesius buvo pranešta, jog „News Corporation“ įsigijo „The Wall Street Journal“, vieną iš ilgiausiai spaudimui atsilaikiusių bastionų.

Azijoje jam priklauso „Star TV“, tačiau tai tik nedidelis kąsnis, kurio ilgam neužteks. Turint omeny, jog Murdochas remia represijas vykdančius komunistus Kinijos Liaudies Respublikoje, peršasi išvada, jog jis jau pradėjo tiesti rankas į iki šiol vakariečiams uždraustą vaisių.

Neverta nė abejoti, kad tik pasitaikius progai Ruperto Murdocho vadovaujama korporacija pirmoji pareikš norą įsigyti dalį Kinijos žiniasklaidos. Juk ten glūdi didžiuliai, dar niekieno neišsemti piniginiai klodai. Ketvirta, Kinijos pilietybė, jam būtų ne kliūtis.



Dosnus tėtušis



Šiuo metu Rupertas Murdochas gyvena kartu su savo trečiaja žmona Wendi Deng, kilusia iš Kinijos ir dirbusia „Star TV“.

Keturių vaikų pulką iš pirmųjų santuokų, visai neseniai papildė dvi dukros iš trečiosios santuokos su dvigubai jaunesne mylimąja.



Jausdamas tarp vaikų kylančią įtampą dėl galimų konfliktų pinigų dalybų klausimu, turtingasis tėvelis šių metų vasario mėnesį kiekvienam iš šešių vaikų atseikėjo po 100 milijonų JAV dolerių savo kompanijos akcijomis. Mažiausiųjų turtą jis pasiliko teisę valdyti iki dukros pasieks pilnametystę.

Vis dar valdo pats

Nežinia, kas jį paskatino tokiam dosniam žingsniui, tačiau neabejotina, jog 600 milijonų tebuvo lašas jūroje. Juk žiniasklaidos magnato turtas vertinamas daugiau kaip 9 milijardais JAV dolerių (virš 23 milijardų litų). Ir visa tai jis pasiekė pats.

Richardas Bransonas leidžia pasireikšti „Virgin“ darbuotojų idėjoms ir „užsukęs“ pinigų mašiną leidžia jai dirbti savo darbą, o Rupertas Murdochas kiekvieną dieną stebi savo gigantiško kūrinio veiklą ir, esant reikalui, tuoj pat įsikiša. Net ir būdamas 76 metų amžiaus jis vis dar galvoja savo galva.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis