Mitybos specialistė: „Stambėjame ne nuo kalorijų, o nuo savo emocijų“ 

Nemaža dalis trenerių žmogaus sudėjimą vertina gana paprastai: per didelis kalorijų kiekis svorį augina, o deficitas – mažina. Vis dėlto, kai kuriems kova su kilogramais yra nepakeliamai sunki. Dietologė ir projekto „Final Fit Ladies“ grupės Kaune mitybos specialistė Anna Bochan teigia, kad kiekvieno žmogaus mityba, sveikatos būklė ir savijauta tiesiogiai priklauso nuo emocinės būklės ir energinio balanso.  

Ji padeda žmonėms reguliuoti svorį ir suformuoti naujus mitybos įpročius pagal psichologines žmogaus savybes ir teigia, kad tokia taktika padeda iš tikrųjų pakeisti gyvenimo būdą ir pasiekti ilgalaikių rezultatų.



Anna Bochan
Anna Bochan
Asm. albumo nuotr.



Kokią įtaką žmogaus gyvenimo kokybei daro taisyklinga mityba?


Saikingi žmonės kokybiškiau nugyvena savo gyvenimą. Mitybos balansas suteikia gerą sveikatą, gražią išvaizdą, prailgina gyvenimo trukmę. Taisyklingai maitindamasis žmogus jaučiasi energingas, puikiai išsimiega, yra darbingas, geros nuotaikos. Subalansavus mitybą niekada nereikia laikytis dietų – kūnas išlieka sveikas ir lieknas.


Ką jūs vadinate subalansuota mityba?


Subalansuota mityba – tai kiekybiškai ir kokybiškai tinkamas angliavandenių, baltymų, riebalų, mineralų ir vitaminų vartojimas. Angliavandeniai duoda mums energijos, baltymai yra statybinė raumenų ir visu ląstelių medžiaga, o riebalai reikalingi mūsų odai, plaukams, kūno temperatūrai palaikyti bei vitaminų (A, E, D, K) apykaitai.


Kaip apskaičiuoti reikiamą šių medžiagų dienos racioną?


Baltymai: vidutiniam suaugusiam vyrui per dieną reikia 53 g, o moteriai – 45 g baltymų. Pateiksiu pavyzdžių produktais, kad būtų lengviau įsivaizduoti dienos normas. Tokį kiekį galima gauti su 160-185 g liesos, ant grotelių keptos mėsos, 180-210 g kieto sūrio, 7-8 kiaušiniais ar 17-20 riekių rupios duonos.


Riebalai: paprastai rekomenduojamas bendras jų kiekis yra apie 95 g per dieną vyrams ir 75 g per dieną moterims. Augalinės kilmės riebalai turėtų sudaryti vieną trečdalį, o gyvūninės – du trečdalius riebalinių produktų normos.

Angliavandeniai: vyrams per dieną vidutiniškai rekomenduojama suvartoti – 442 g, o moterims – 349 g angliavandenių. Jiems priskiriamos ir maistinės skaidulos, kurių žmogaus organizmas per parą turi gauti apie 20 – 30 g. Maistinės skaidulos mažina cholesterolio koncentraciją kraujo plazmoje, gerina žarnyno veiklą.



Sveika mityba
Sveika mityba
Unsplash



Kaip apskaičiuoti reikiamą skysčių kiekį?


Pagal rekomendacijas reikėtų išgerti 30 ml vandens vienam jūsų kūno kilogramui. Pavyzdžiui, jei sveriate 70 kilogramų, jums patartina išgerti 2450 ml ~2,5l vandens.


Kokie kūno signalai išduoda netaisyklingą mitybą?


Pirmas ir akivaizdžiausias simptomas, kuris reiškia, kad mityba netaisyklinga - per didelis ar per mažas svoris. Taip pat prastą mitybą parodo nesveika odos spalva, sausa ar riebi oda, paburkę paakiai, spuogai, inkštirai, nesveikas kraujo spaudimas, pakitęs cukraus kiekis ir daug kitų.


Kaip psichologija susijusi su mityba? Kas lemia mūsų potraukius, nukrypimus nuo mitybos, svorio kritimą ar augimą?


Labai tiesiogiai. Klientų tarpe labai dažnai susiduriu su emociniu valgymu ar nevalgymu, todėl pirmiausia reikia ieškoti psichologinių priežasčių, o vėliau keisti ir formuoti mitybos įgūdžius. Išgyvendami stresą, neretai mėginame jį „suvalgyti“. Tačiau  maistas neturėtų būti pagalbininkas kovoje su liūdesiu ar kitomis emocijomis. Jeigu to išvengti nepavyksta, specialistai siūlo rinktis bent jau sveikus ir malonumo hormonų gamybą skatinančius produktus. Emocinis valgymas pasižymi tuo, kad mes automatiškai, nesusimąstydami dedame maistą burnon. Todėl skatinčiau žmones, kai jiems liūdna ir sunku, sustoti ir sau sąžiningai atsakyti – ar man tikrai norisi to maisto, ar aš esu tikrai alkanas? Keisti mitybos įpročius reikėtų nuo stabtelėjimo ir pagalvojimo: „o kaip aš po to jausiuosi?“ Taigi, reikia stiprinti sąmoningo valgymo įpročius ir su neigiamomis emocijomis kovoti kitais – efektyvesniais ir sveikesniais būdais.


Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis