Įdegio gidas. Įdek efektyviai ir saugiai

Nors ir negalime skųstis karščių bangomis, vasaros viduryje netikėtai užklupusi saulė tampa tik pavojingesnė. Norisi kuo greičiau ir rudžiau įdegti, nes kiekviena graži diena mums – lobis. Deja, būtent neapskaičiavus, taupant kiekvieną valandą ir stengiantis saulės atokaitoje išbūti kuo ilgiau, ateina visai nelaukti svečiai – perkaitimas, saulės smūgis, nudegimai. Kaip nuo jų apsisaugoti? Ar išvis įmanoma įdegti sveikai? Pasirodo, saulė gali net padėti, jei mokėsi su ja susidraugauti.

KONTROLIUOK LAIKĄ

Dažnai saulėje gulime tol, kol nepastebime akimis matomo odos spalvos pokyčio, tačiau įdegio procesai odos ląstelėse vyksta kelios valandos po saulės vonių. Dėl to nereikėtų gulėti saulėje tol, kol pamatysi raudoną ar rudą atspalvį. Tavo odos ląsteles saulė jau stimuliuoja ruduoti, tiesiog šiam procesui reikia laiko. Leidžiant odai pailsėti pavėsyje šie procesai mažiau kenks ir vyks sklandžiau. Netruksi pastebėti, kad vakare oda tolygiai patamsėjo. Įdegis – tai apsauginis odos atsakas į ilgalaikį UV spindulių poveikį. Tuo tarpu nudegimas – tai gyvo odos audinio pažeidimas, kurį sukelia per ilgas buvimas tiesioginiuose saulės spinduliuose. Nudegusi oda pradeda raudonuoti, peršėti, luptis, kartais net iškyla pūslės. Tokiu atveju gali pamiršti ne tik tolygų įdegį, bet ir sveiką odą. Ją turėsi tik saikingai degindamasi ir pasirūpinusi apsauginėmis priemonėmis.

NEPAMIRŠK APSAUGOS

Kiekvienoje parduotuvėje išrikiuotos eilės apsauginių kūno losjonų, kremų, aliejų… Net neįsivaizduoji, kurį išsirinkti? Pirmiausia paieškos lauką sumažink iki priemonių, kurių SPF (angl. sun protection factor) ne mažesnis nei 30. Taip pat atsižvelk į savo odos tipą ir laiką, kurį ketini praleisti saulėje. Išsirinkusi, tepkis juo kaskart 15 minučių prieš išeidama į lauką, nesvarbu, važiuoji prie jūros ar eini žaisti tinklinio. Jeigu eini į paplūdimį, išsitepk visą kūną ir nepamiršk pėdų, kurios taip pat nukenčia nuo saulės spindulių. Tik nepalik losjono namuose, nes nuo prakaito ar maudynių apsauginis kremas nusiplauna. Tai reiškia, kad odos niekas nebesaugo ir kruopščiai išsitepti losjonu teks dar kartą.

Apsaugok ir lūpas, kad šios nepradėtų sausėti ar skilinėti. Lūpų balzamo SPF vasarą taip pat neturėtų būti mažesnis nei 30. Pravartu rinktis ir vandeniui atsparius kremus nuo saulės, kurių nereikia tepti po kiekvienų maudynių. Be to, prie jų nelimpa smėlis, tad galėsi ramiai gulėti ant rankšluosčio ir nesibaiminti, kad įdegsi netolygiai.

Saulė kėsinasi ne tik į tavo odą, bet ir į akis, tad neišvažiuok į paplūdimį be akinių nuo saulės ar skrybėlės. Svarbu, kad akiniai pilnai dengtų akis, o jų stiklas būtų nepralaidus kenksmingiems UV spinduliams, kurie gali sukelti akių ligas. Ieškok informacijos ant akinių kojelės – ten paprastai nurodomas, koks UV filtras juos dengia.

NESIVARŽYK SU DRAUGĖMIS

Nuėjusi su drauge į paplūdimį nepradėk lažintis ar lenktyniauti, kuri įdegs rudžiau. Lygintis, kuri rudesnė, net nelogiška, sako specialistai. Labai gali būti, kad viena po to paties laiko paplūdimyje atrodys lyg šokoladas, o kita liks nieko nepešusi. Jeigu oda neturi pakankamų pigmento resursų, gali degintis valandomis, bet niekada netapsi šokoladinė, kaip tavo draugė, priešingai – būsi raudona kaip krabas ir teks gydytis nudegimus. Jokiu būdu taip neeksperimentuok! Nesistenk iš paskutiniųjų tapti ruda, jeigu neturi galimybių tokia būti. Geriau bus susitaikyti su tokiu įgimtu odos gebėjimu įdegti, kokį turi.

Vitaminui D odoje prisigaminti užtenka 10–15 minučių, tad nereikia „kepti“ paplūdimyje dvi valandas, tikintis, kad vitamino pasigamins du kartus daugiau. Nuo laiko kiekio tai visiškai nepriklauso. Per dienas gulėdama saulės atokaitoje tik padidinsi riziką atsirasti suragėjusiems odos dariniams ir raukšlėms. Ultravioletiniai spinduliai tirpdo kolageną, tad po kelerių metų netruksi veidrodyje įžvelgti ir ilgalaikių saulės pasekmių, pvz., raukšlelių, pigmentinių dėmių ir t. t.

ŠAUKŠTAI PO PIETŲ?

Kiekvieną vasarą girdi gąsdinimus nepersikaitinti, bet paplūdimyje dingus laiko nuovokai namo grįžai raudona kaip krabas? Nudegimo simptomai pasireiškia po kelių valandų, o stipriausiai jaučiasi po paros. Atpažinti jį nesunku iš raudonos, uždegimo pažeistos, kaistančios odos, kurią perši ir skauda. Be to, ji gali tinti, kilti pūslės. Jeigu krečia šaltis, karščiuoji, jauti nuovargį ir pykinimą – gavai saulės smūgį arba perkaitai. Nedelsdama dėk šaltus kompresus nudegimų vietose, ant pažeistų vietų tepk odą raminančius ir drėkinančius losjonus, kūną atvėsins ir šaltas dušas. Nespjauk ir į liaudiškus būdus mažinti nudegimą. Karštį puikiai ištraukia agurkai, rūgpienis, alijošius, dumbliai. Tik netepk jokio aliejaus ar sunkių tepalų, kurie užrakina karštį odoje ir neleidžia jam išeiti. Kelias dienas po perkaitimo venk tiesioginių saulės spindulių, leisk kūnui pailsėti, o įdegiui – susigerti.

Dažnai žmonės, praleidžiantys daug laiko saulėje, gąsdinami odos vėžiu. Gydytojų teigimu, daugiausia rizikuoja pirmojo ir antrojo odos tipo žmonės, turintys daugiau nei 50 apgamų, odos darinių, nudegimų, arba kurių šeimoje yra buvę odos vėžio atvejų. Net jei neatitinki nė vieno kriterijaus, staigiais nudegimais alinama oda greitai suglebs, dings elastingumas ir švytėjimas. Ne veltui prieš šimtą metų merginos parkuose vaikštinėjo su nėriniuotais skėčiais!

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis